image
Home

Verzekeringen en financiele diensten

Je kan als vervoerder zelf veel doen om te voorkomen dat je oververzekerd bent, vertellen drie transporteurs.


Het is verstandig om niet alles klakkeloos te verzekeren, zegt een transportondernemer uit Noord-Holland, een van de drie vervoerders die we vroegen naar hun mening over verzekeren. ‘Voor onze vrachtwagens heb ik alleen voor de eerste twee jaar een all-risk verzekering, daarna loop ik zelf het risico', aldus de Noord-Hollandse transporteur. ‘Dat scheelt aanzienlijk in de premie. Het is wel belangrijk dat je zelf een financiële buffer opbouwt voor het geval dat een vrachtwagen toch een keer door eigen schuld brokken maakt.' Kleine schades verhelpt het bedrijf van de Noord-Hollander sowieso uit eigen portemonnee. ‘Als je een hoog eigen risico neemt, dendert de verzekeringspremie naar beneden.' Een verzekering heb je vooral voor als er een splinternieuwe truck in de prak wordt gereden. ‘Want de nieuwwaarde is een godsvermogen.' Maar een vrachtwagen verliest in de loop der jaren aan waarde, vandaar dat het Noord-Hollandse bedrijf de all-risk verzekering na twee jaar al overboord zet. ‘Al hadden we aanvankelijk drie jaar all-risk. Toen ik het bedrijf net had overgenomen van mijn vader, wilde ik het liefst zo weinig mogelijk risico. Uit die tijd stamt bijvoorbeeld ook onze ziekteverzuimverzekering. Als het contract ervan afloopt, ga ik bekijken of we hem nog wel voort moeten zetten.

Het is de vraag of we het risico niet gewoon zelf op ons kunnen nemen.' Het Noord-Hollandse bedrijf neemt zijn verzekeringen één à twee keer per jaar door met een tussenpersoon. ‘De tussenpersoon vraagt dan informatie op van diverse partijen in de verzekeringsmarkt.' De transporteur heeft geen klachten over de premies en uitbetalingen van de verzekeraars. ‘Natuurlijk vind je als ondernemer altijd dat de premies wel wat lager mogen. Maar hoe uitgebreid je je laat verzekeren, daar ben je als ondernemer zelf bij.' Dat geldt ook voor het inspelen op eisen van de verzekeringsmaatschappijen. ‘Toen we een stukje nieuwbouw wilden neerzetten, hebben we eerst geïnformeerd welke eisen de verzekeraar stelde op het gebied van brandwerendheid. Als je zelf niet van tevoren op dit soort zaken anticipeert, zou je achteraf voor verrassingen kunnen komen te staan.'

Een grotere transporteur uit Noord-Limburg benadrukt dat een verzekeringspolis geen stuk papier is dat lang in een la ligt te verstoffen. ‘Je moet een polis onderhouden en ervoor zorgen dat hij aan blijft sluiten op de werkelijkheid. In de polis van een transportaansprakelijkheidsverzekering bijvoorbeeld staat of je wel of geen gevaargoed vervoert, of je al dan niet aan cabotage doet. Als er in je operationele activiteiten iets verandert, heeft dat automatisch gevolgen voor je verzekering.' Het Limburgse transportbedrijf regelt zijn verzekeringen met een tussenpersoon, maar het bedrijf heeft zelf ook de nodige kennis in huis. ‘Je hebt behoorlijk wat kennis nodig over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op milieugebied. Raakt die regelgeving je werkzaamheden, dan zou je er een verzekering voor nodig kunnen hebben.' Je moet als bedrijf heel goed opletten welke verzekeringen je wel nodig hebt, maar ook welke verzekeringen je níet nodig hebt, zegt de Limburgse vervoerder. ‘Je krijg ongelooflijk veel aangeboden, je moet goed opletten waar je ja tegen zegt.' Het Limburgse bedrijf heeft geen verzekering voor ziekteverzuim. ‘Een kleiner transportbedrijf kan ernstig in de problemen als een paar mensen ziek zijn. Als grotere transporteur kunnen wij het risico zelf wel dragen.' Een zakenreisverzekering heeft het bedrijf nog wel. ‘Maar ik ga overwegen ermee te stoppen. Het is eigenlijk overbodig. Eventuele schade aan bagage of een incidentele annulering van een reis kunnen we zelf wel behappen.' Ook de Limburgse transporteur klaagt niet over de hoogte van de premies. ‘Natuurlijk is het standaardantwoord, dat ze altijd te duur zijn, maar dat is naïef. Je niet verzekeren is niet de goedkoopste keuze.' En er zijn vaak mogelijkheden het premiebedrag omlaag te krijgen, stelt de vervoerder. ‘Je kan met de verzekeraar vooraf overeen komen dat je een bonus krijgt als je een bepaalde periode schadevrij rijdt. Je kan ook van de verzekeraar verlangen dat ze je input geven; ze hebben schade-experts in huis die je kunnen voorlichten over een goed preventiebeleid.'

Een logistiek bedrijf uit Noord-Brabant merkt op, dat de tussenpersonen in de verzekeringswereld aan het verdwijnen zijn. ‘Helaas, ze worden opgeslokt door de verzekeringsmaatschappijen. Daardoor moet je rechtstreeks zaken gaan doen met de verzekeraars. Ik ben zelf heel gecharmeerd van het werken met een tussenpersoon. Als je een goede hebt, is het een verlengstuk van jezelf. Ik heb nu nog een heel goede partij, maar die is de vijftig al gepasseerd. Ik heb al een beetje om me heen gekeken, maar zie dat het aanbod echt slinkt. Ik wil niet iemand van op de hoek, maar iemand die van de hoed en de rand weet.'

« Terug