image
Home

Jaarlijks voor 8,2 miljard lading gestolen

Dieven stelen jaarlijks naar schatting voor 8,2 miljard euro aan vrachtwagens en hun lading in de Europese Unie. De dieven gaan daarbij steeds gewelddadiger te werk, zo blijkt uit een onderzoek op initiatief van Europarlementslid Corien Wortmann-Kool (CDA).

De regio Noord-Brabant is een van de zes piekgebieden in Europa waar lading- en truckdieven toeslaan.

Nationale regeringen onderschatten het probleem, stellen Wortmann en haar Deense liberale collega Anne Jensen. ,,De politie werkt nationaal, de criminele organisaties werken internationaal'', aldus Wortmann vrijdag.

 De CDA'ster wil meer beveiligde truckparkeerplaatsen en meer interventieteams tegen de ladingdieven. Ze bepleit ook dat politiediensten van EU-landen verplicht informatie moeten uitwisselen over verdachten.

 
 

 

Iedere dag wordt er voor 23 miljoen euro aan vrachtwagens en lading gestolen. Nederland en België vormen daarbij hotspots in Europa.
Veel regeringen hebben nauwelijks belangstelling voor dit probleem. Bewaakte of tegen diefstal beveiligde parkeerplaatsen zijn wellicht een remedie.

 Dat zijn enkele kernpunten van het rapport over de georganiseerde diefstallen van vrachtwagens en hun inhoud dat dinsdag is aangeboden aan het Europees Parlement. Initiatiefnemer is Corien Wortmann-Kool, CDA-Europarlementslidenvervoersexpert. Zij kreeg vorig jaar 5,5 miljoen euro voor steun aan de aanleg van enkele speciale parkeerplaatsen.

 Dringend nodig

Binnenkort opent transportcommissaris Jacques Barrot in Valenciennes de eerste met dit EU-geld ingerichte parkeergelegenheid. Er volgen er nog meer zegt Wortmann. Maar er zijn nog véél meer van zulke parkeerplaatsen dringend nodig. Wortmann kondigde gisteren een actie waarbij alle bewaakte parkeerplaatsen worden voorzien van voor de chauffeurs goed herkenbare blauwe vlaggen.

Het uitvoerige rapport, opgesteld door NEA Transportonderzoek, berekent de totale diefstallen in Europa op 8,3 miljard euro per jaar.Elektronicaenandereconsumentengoederen staan bovenaan de lijst van begeerde artikelen, simpelweg omdat die makkelijk zijn door te verkopen. De dieven slaan het liefst toe op onbeveiligde parkeerterreinen.

De professioneel werkende bendes opereren vooral in regio’s nabij landsgrenzen. Roversbenden komen daar makkelijker met hun buit weg. Of de geadviseerde aanleg van veilige parkeerplaatsen werkelijk afdoende is, dat is nog maar de vraag.

 Wedloop

Veertig procent van alle diefstallen vindt namelijk plaats ergens tijdens de rit dan wel bij het laden of lossen. Het rapport signaleert bovendien een ‘wapenwedloop’ tussen enerzijds de verladers en de vervoerders en aan de andere kant de rovers die steeds geavanceerdere wapens inzetten. ‘Agressiviteit en bruut geweld tegenover de bijna honderdduizend betrokken beroepschauffeurs nemen toe’, zeggen de experts die het rapport opstelden.

De commissie voor vervoersvraagstukken van het Europees Parlement bespreekt deze week in Brussel het rapport. ‘De Europese vervoersexperts zijn geschokt door de alarmerende omvang van diefstallen en berovingen en de grote obstakels om er wat tegen te ondernemen’, zegt Wortmann.

Zij wil dat nationale justitiële autoriteiten en politieorganisaties meer gaan samenwerken. Hier past echter de kanttekening dat zulke samenwerking in Europa tot nu toe nog maar heel moeizaam van de grond komt. Europa heeft hier namelijk nauwelijks bevoegdheden.

« Terug